A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Only variable references should be returned by reference

Filename: core/Common.php

Line Number: 243

Kurs - Budowa jachtów cz. I

Budowa jachtów cz. I

Nazewnictwo podstawowych części składowych jachtu żaglowego:

Kadłub - zazwyczaj zbudowany z laminatu rzadziej z aluminium. Przednia węższa część to dziób, tylnia szersza to rufa po międz niemi znajduje się burty które od lini wodnej w dół (obło) przechodzą w dno.
Górna część to pokładu, który może być z kabiną lub też bez. Część od dziobu do nadbudówki to fordek. Półpokłady (lewy i prawy) mogą łączyć się w pokład rufowy - achterdek lub tworząc otwartą rufę. Centralna częśćz której sternik prowadzi jacht to kokpit. Pokład opasa listwa zwana relingiem i w raz z powierznią antypoślizgową stanowi zabezpieczenie dla żeglarzy. Odbijaki to natomiast zabezpieczenie dla burt jachtu w postaci dodatkowych warstw laminatu.

Wyposażenie kadłubu:
 - skrzynia mieczowa z mieczem lub płetwa balastowa
 - ster - urządzenie do sterowania łodzią
 - luki - otwierane/uchylne okienka w pokładzie
 - skajlajty - nietowieralne okienka w pokładzie
 - bakisty - zamykane, wlaminowane w pokład schowki na drobny sprzęt żeglarski
 - bulaje - okienka w burtach
 - kosz dziobowy - metalowe okucie znajdujące się na dziobie pokładu
 - kosz rufowy - metalowe okucie znajdujące się na rufie
 - sztormreling - zazwyczaj stalowe linki biegnące od kosza dziobowego do kosza rufowego. Zamocowane na sztycach/stójkach które stanowią dodatkowe zabespieczenie dla załogi
 - stójki - metalowe rurki stanowiące oparcie dla sztormrelingów
 - cęgi - metalowy element który służy do połaczenia masztu z pokładem. Wykorzystywany na jachtach śródlądowych, umożliwia położenie masztu
 - opętnik - stosowany na jachtach morskich, to otwór przez który przechodzi maszt zamocowany w gnieździe. Do położenia masztu potrzebny jest dźwig
 - urządzenie kotwiczne - winda kotwiczna ręczna lub elektryczna słóżąca do wybierania liny. Łoże kotwicy słóży do mocowania kotwicy na pokładzie
 - brama lub wytyk - rurki które ułatwiają kładzenia masztu
 - drobny osprzęt pokładowy


Pod pokładem czyli wnętrze jachtu:

 - forpik - przestrzeń w części dziobowej i rufowej jachtu do przechowywani sprzętu (żagle, butle itp.)
 - achterpik - przestrzeń w części rufowej do przechowywania sprzętu
 - mesę - środkowa przestrzeń mieszkalna
 - kambuz - przestrzeń kuchenna
 - kabina nawigacyjna - miejsce nawigacji
 - kingston - toaleta
 - siłownia - miejsce na silnik stacjonarny
 - komory wypornościowe - przestrzeń wypełniona materiałami wypornościowymi ( w jachtach śródlądowych)

Rodzaje mieczy:
- obrotowe (uchylne)
- szybrowe

Rodzaje balastów:
- bryłowy - inaczej bulbkil
- integralny - tzw. falszkil
- płetwowy - finkil

Urządzenie sterowe:
- płetwa sterowa
- jarzmo
- olinowanie ruchome: fał i kontrafał płetwy sterowej
- olinowanie sterownicze: rumpel, rogatnica, koło sterowe

Drobny sprzęt pokładowy:
 - sztagownik - metalowe okucie zamontowane na dziobie łączące sztag z pokładem
 - kabastany - urządzenie ułatwiające wybieranie szotów oraz fałów. Często nazywane windami.
 - knagi - okucie montowane na dziobie, rufie, półpokładach do obkładania lin
 - kipy - mocowanie na półpokładach słóżą do prowadzenia szotów żagli.
 - wózki szotowe - znajdują sie na półpokładach i służą do prowadzenia szotów żagli przednich.
 - ściągacze - śróby rzymskie, łączą liny stałe z powięziami, sztagowniami
 - powięzie wantowe - mocowanie na burtach łączy wanty z pokładem
 - kluza - przewłoka - słóży do przeprowadzania lin cumowniczych