Kategorie Jachtów
1. Kategorie jachtów żaglowych
Kategoria A - OCEANICZNA - Minimalna wartość współczynnika STIX 32. Jednostki samowystarczalne, zaprojektowane do dalekich rejsów, w warunkach wiatru silniejszego niż 8°B (Beauforta) i przy fali o wysokości znaczącej przekraczającej 4 m;
Kategoria B - PEŁNOMORSKA - Minimalna wartość współczynnika STIX 23. Jednostki żaglowe zaprojektowane do rejsów pełnomorskich, w warunkach wiatru o sile do 8°B włącznie i przy fali o wysokości znaczącej do 4 m włącznie;
Kategoria C - PRZYBRZEŻNA - Minimalna wartość współczynnika STIX 14. Jednostki zaprojektowane do rejsów po wodach przybrzeżnych, dużych zatokach, zalewach, jeziorach i rzekach, w warunkach wiatru o sile do 6°B włącznie i przy fali o wysokości znaczącej do 2 m włącznie;
Kategoria D - NA WODY OSŁONIĘTE - Minimalna wartość współczynnika STIX 5. Jednostki żaglowe zaprojektowane do rejsów na małych jeziorach, rzekach i kanałach, w warunkach wiatru o sile do 4°B włącznie i przy fali o wysokości znaczącej do 0,5 m włącznie;
2. Podział jachtów ze względu na napęd
- żaglowe
- motorowe
- żaglowo-motorowe
3. Podział ze względu na akwen uprawiania żeglugi
- śródlądowe
- morskie
4. Jachty ze względu na sposób użytkowania
- jachty regatowe – jednostki żaglowe przygotowane do udziału w regatach zarówno śródlądowych jak i morskich i oceanicznych. Charakterysytczna duża powierzchnia ożaglowania w stosunku do wyporności, lekka konstrukcja.
- jachty turystyczno-regatowe – jachty przygotowane zarówno do regat jak i również turystyki rekreacyjnej.
- jachty turystyczne – jednostki żaglowe przeznaczone do żeglugi rekreacyjnej.
- jachty szkoleniowe – jednostki zaprojektowany w jak najprostszy sposób, tanie w eksploatacji, bezpieczne oraz łatwe w obsłudze.
5. Podział ze względu na konstrukcję kadłuba
- jachty mieczowe – jachty śródlądowe, charakteryzujące się szerokim kadłubem zapewniającym stateczność poprzeczną
- jachty balastowe – jachty kilowe, morskie. Balast zapewnia im stateczność poprzeczną
- jachty mieczowo-balastowe – jachty kilowo-mieczowe. Połączenie dwóch rozwiązań
6. Podział ze względu na ilość kadłubów
- jednokadłubowe
- wielokadłubowe (katamarany, trimaranty)
7. Materiały konstrukcyjne
- jachty drewniane (sklejane/fornirowane)
- jachty metalowe
- jachty laminatowane
8. Podział ze względu na osprzęt żaglowy
- ket
- slup
- kuter
- jol
- kecz
- szkuner
- bryg
- brygantyna
- bark
- barkentyna
- fregata
Kategoria A - OCEANICZNA - Minimalna wartość współczynnika STIX 32. Jednostki samowystarczalne, zaprojektowane do dalekich rejsów, w warunkach wiatru silniejszego niż 8°B (Beauforta) i przy fali o wysokości znaczącej przekraczającej 4 m;
Kategoria B - PEŁNOMORSKA - Minimalna wartość współczynnika STIX 23. Jednostki żaglowe zaprojektowane do rejsów pełnomorskich, w warunkach wiatru o sile do 8°B włącznie i przy fali o wysokości znaczącej do 4 m włącznie;
Kategoria C - PRZYBRZEŻNA - Minimalna wartość współczynnika STIX 14. Jednostki zaprojektowane do rejsów po wodach przybrzeżnych, dużych zatokach, zalewach, jeziorach i rzekach, w warunkach wiatru o sile do 6°B włącznie i przy fali o wysokości znaczącej do 2 m włącznie;
Kategoria D - NA WODY OSŁONIĘTE - Minimalna wartość współczynnika STIX 5. Jednostki żaglowe zaprojektowane do rejsów na małych jeziorach, rzekach i kanałach, w warunkach wiatru o sile do 4°B włącznie i przy fali o wysokości znaczącej do 0,5 m włącznie;
2. Podział jachtów ze względu na napęd
- żaglowe
- motorowe
- żaglowo-motorowe
3. Podział ze względu na akwen uprawiania żeglugi
- śródlądowe
- morskie
4. Jachty ze względu na sposób użytkowania
- jachty regatowe – jednostki żaglowe przygotowane do udziału w regatach zarówno śródlądowych jak i morskich i oceanicznych. Charakterysytczna duża powierzchnia ożaglowania w stosunku do wyporności, lekka konstrukcja.
- jachty turystyczno-regatowe – jachty przygotowane zarówno do regat jak i również turystyki rekreacyjnej.
- jachty turystyczne – jednostki żaglowe przeznaczone do żeglugi rekreacyjnej.
- jachty szkoleniowe – jednostki zaprojektowany w jak najprostszy sposób, tanie w eksploatacji, bezpieczne oraz łatwe w obsłudze.
5. Podział ze względu na konstrukcję kadłuba
- jachty mieczowe – jachty śródlądowe, charakteryzujące się szerokim kadłubem zapewniającym stateczność poprzeczną
- jachty balastowe – jachty kilowe, morskie. Balast zapewnia im stateczność poprzeczną
- jachty mieczowo-balastowe – jachty kilowo-mieczowe. Połączenie dwóch rozwiązań
6. Podział ze względu na ilość kadłubów
- jednokadłubowe
- wielokadłubowe (katamarany, trimaranty)
7. Materiały konstrukcyjne
- jachty drewniane (sklejane/fornirowane)
- jachty metalowe
- jachty laminatowane
8. Podział ze względu na osprzęt żaglowy
- ket
- slup
- kuter
- jol
- kecz
- szkuner
- bryg
- brygantyna
- bark
- barkentyna
- fregata
Lechu
Data: