A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Only variable references should be returned by reference

Filename: core/Common.php

Line Number: 243

Kurs - Sygnalizacja statków

Sygnalizacja statków

Oznaczenia używane w sygnalizacji statków:

- światła: żółte, niebieskie, zielone, czerwone, białe widoczne dookoła widnokręgu, masztowe, burtowe, rufowe, holowania
- kule: żółte, czerwone, zielone, czarne noszone w porze dziennej
- stożki, niebieskie, czarne noszone w porze dziennej
- dwa czarne stożki skierowane do siebie wierzchołkami noszone w porze dziennej
- dwa czarne lub zielone stożki skierowane do siebie podstawami noszone w porze dziennej
- walce noszone w porze dziennej
- czerwone trójkąty noszone w porze dziennej


Sektory świecenia świateł na jachcie:

a) światło widoczne dookoła widnokręgu 360st.
b) światło masztowe zakreś świecenia 225st.
c) światło burtowe lewe czerwone zakres świecnenia 112,5st.
d) światło burtowe prawe zielone zakres świecenia 112,5st.
e) światło rufowe 135st

Statek o napędzie mechanicznym:

- światło masztowe białe
- światło burtowe lewe i prawe
- światło rufowe białe

Holownik z zestawem holowniczym:

a) Holownik:
  • dwa światła masztowe białe jedno nad drugim
  • światła burtowe zielone i czerwone
  • światło rufowe żółte

b) Zestaw holowany

  • światło białe widoczne dookoła widnokręgu
  • światło rufowe białe

Holownik z zestawem holowanym w porze dziennej:

a) Holownik:

  • żółty walec z dwoma pasami czarnymi i białym

b) Zestaw holowany:

  • żółte kule


Statek żaglowy:

- światła czerwone nad zielonym widoczne dookoła widnokręgu

- światła burtowe zielone i czerwone

- światło rufowe białe


 

Pojedynczy mały statek o napędzie mechanicznym:

- światło masztowe białę

-światło burtowe prawe i lewe lub światło zielone i czerwone na jednej lampie

- światło rufowe białe


Małe statki w zestawie holowanym:

a) Holownik:

- światło masztowe białe

- światło burtowe zielone i czerwone na jednej latarni

- światło rufowe białe

b) Zestaw holowany:

- światło białe widoczne dookoła widnokręgu


 

Pojedynczy mały statek żaglowy:

- światła burtowe zielone i czerwone na jednej latarni

- światło rufowe białe

lub

- światła burtowe i rufowe na jednej latarni

 

Pojedynczy mały statek żaglowy o długości do 7m

- światło widoczne dookoła widnokręgu

- światło białe przy zbliżaniu się innych statków


Pojedynczy mały statek bez napędu:

- światło widoczne dookoła widnokręgu

- światło białe przy zbliżaniu się innych statków


 

Małe statki żaglowe korzystające z napędu żaglowego i mechanicznego:

- światło białe widoczne dookoła widnokręgu

- światło burtowe zielone i czerwone na jednej latarni

- światło białe rufowe

 

Mały statek żaglowy korzystający jednocześnie z napędu żaglowego i mechanicznego w porze dziennej:

- czarny stożek skierowany wierzchołkiem w dół


 

Prom na uwięzi w porze dziennej:

- zielona kula


Prom na uwięzi:

- światło zielone nad białym widoczne dookoła widnokręgu


Prom przemieszczający się swobodnie z pierwszeństwem przejścia:

- światła dwa zielone nad białym widoczne dookoła widnokręgu

- światła burtowe zielone i czerwone

- światło rufowe białe


 

Prom przemieszczając się swobodnie z pierwszeństwem przejścia w porze dziennej:

- zielona kula nad białym walcem


 

Statek, który utracił manewrowość:

- światła czerwone jedno nad drugim widoczne dookoła widnokręgu

- światła dodatkowe czerwone poruszające się wahadłowo na małych jednostkach może być białe


 

Statek, który utracił manewrowość w porze dziennej:

- czerwona flaga poruszająca się wahadłowo

lub

- dwie czarne kule


 

Pojedynczy lub holowany statek załadowany materiałami niebezpiecznymi:

a) Holownik:

- dwa światła białe jedno nad drugim

- światła burtowe lewe i prawe

- światło rufowe żółte

b) Zestaw holowany:

- światło niebieskie widoczne dookoła widnokręgu


 

Pojedynczy lub holowany statek załadowany materiałami niebezpiecznymi w porze dziennej:

- niebieski stożek skierowany wierzchołkiem w dół


 

Pojedynczy statek stojący na kotwicy:

- dwa białe światła widoczne dookoła widnokręgu w części dziobowej i rufowej

 

 

Pojedynczy statek stojący na kotwicy w porze dziennej:

- czarna kula

 

 

Pojedynczy mały statek stojący na kotwicy:

- białe światło widoczne dookoła widnokręgu

 

 

Pojedynczy mały statek stojący na kotwicy w porze dziennej:

- czarna kula

Pojedynczy statek z pierwszeństwem przejścia w porze dziennej:

- czerwony proporzec


Pracujące urządzenie pływające lub statek wykonujący prace na drodze wodnej:

- od strony gdzie szlak żaglowy jest wolny: dwa zielone światła widoczne dookoła widnokręgu

- od strony gdzie szlak żaglowy jest zamknięty, jedno czerwone światło widoczne dookoła widnokręgu


Pracujące urządzenie pływające lub statek wykonujący prace na drodze wodnej w porze dziennej:

- od strony gdzie szlak żaglowy jest wolny: dwa podwójne zielone stożki

- od strony gdzie szlak żaglowy jest zamknięty, znak zakazu przejścia


Pracujące urządzenie pływające lub statek wykonujący prace na drodze wodnej, gdy żądają od innych statków ochrony od falowania, statki osiadłe na mieliźnie lub zatopione:

- od strony gdzie szlak żaglowy jest wolny: światło czerwone nad białym widoczne dookoła widnokręgu

- od strony gdzie szlak żaglowy jest zamknięty, jedno czerwone światło widoczne dookoła widnokręgu


 

Pracujące urządzenie pływające lub statek wykonujący prace na drodze wodnej, gdy żądają od innych statków ochrony od falowania, statki osiadłe na mieliźnie lub zatopione w porze dziennej:

- od strony gdzie szlak żaglowy jest wolny: flaga lub tablica czerwono-biała

- od strony gdzie szlak żaglowy jest zamknięty, flaga lub tablica czerwona


 

Pojedynczy statek o napędzie mechanicznym o ograniczonej zdolności manewrowe:

- światła czerwone, białe, czerwone umieszczone jedno nad drugim widoczne dookoła widnokręgu

- światło masztowe białe

- światło burtowe zielone i czerwone

- światło rufowe białe


Pojedynczy statek o napędzie mechanicznym o ograniczonej zdolności manewrowe w porze dziennej:

- dwie czarne kule, pomiędzy nimi czarny podwójny stożek

 


Sygnały dźwiękowe statków:

- jeden długi - uwaga

- jeden krótki- zmieniam swój kurs w prawo

- dwa krótkie - zmieniam swój kurs w lewo

- trzy krótkie - moje maszyny pracują wstecz

- cztery krótkie - nie mogę manewrować

- seria podwójnych krótkich - człowiek za burtą

- powtarzające się długie dźwięki lub uderzenia w dzwon - wzywam pomocy

- seria krótkich -niebezpieczeństwo zderzenia

- jeden krótki, jeden długi, dwa krótkie - zatrzymajcie natychmiast swój statek