Budowa jachtów cz. I
Nazewnictwo podstawowych części składowych jachtu żaglowego:
Kadłub - zazwyczaj zbudowany z laminatu rzadziej z aluminium. Przednia węższa część to dziób, tylnia szersza to rufa po międz niemi znajduje się burty które od lini wodnej w dół (obło) przechodzą w dno.
Górna część to pokładu, który może być z kabiną lub też bez. Część od dziobu do nadbudówki to fordek. Półpokłady (lewy i prawy) mogą łączyć się w pokład rufowy - achterdek lub tworząc otwartą rufę. Centralna częśćz której sternik prowadzi jacht to kokpit. Pokład opasa listwa zwana relingiem i w raz z powierznią antypoślizgową stanowi zabezpieczenie dla żeglarzy. Odbijaki to natomiast zabezpieczenie dla burt jachtu w postaci dodatkowych warstw laminatu.
Wyposażenie kadłubu:
- skrzynia mieczowa z mieczem lub płetwa balastowa
- ster - urządzenie do sterowania łodzią
- luki - otwierane/uchylne okienka w pokładzie
- skajlajty - nietowieralne okienka w pokładzie
- bakisty - zamykane, wlaminowane w pokład schowki na drobny sprzęt żeglarski
- bulaje - okienka w burtach
- kosz dziobowy - metalowe okucie znajdujące się na dziobie pokładu
- kosz rufowy - metalowe okucie znajdujące się na rufie
- sztormreling - zazwyczaj stalowe linki biegnące od kosza dziobowego do kosza rufowego. Zamocowane na sztycach/stójkach które stanowią dodatkowe zabespieczenie dla załogi
- stójki - metalowe rurki stanowiące oparcie dla sztormrelingów
- cęgi - metalowy element który służy do połaczenia masztu z pokładem. Wykorzystywany na jachtach śródlądowych, umożliwia położenie masztu
- opętnik - stosowany na jachtach morskich, to otwór przez który przechodzi maszt zamocowany w gnieździe. Do położenia masztu potrzebny jest dźwig
- urządzenie kotwiczne - winda kotwiczna ręczna lub elektryczna słóżąca do wybierania liny. Łoże kotwicy słóży do mocowania kotwicy na pokładzie
- brama lub wytyk - rurki które ułatwiają kładzenia masztu
- drobny osprzęt pokładowy
Pod pokładem czyli wnętrze jachtu:
- forpik - przestrzeń w części dziobowej i rufowej jachtu do przechowywani sprzętu (żagle, butle itp.)
- achterpik - przestrzeń w części rufowej do przechowywania sprzętu
- mesę - środkowa przestrzeń mieszkalna
- kambuz - przestrzeń kuchenna
- kabina nawigacyjna - miejsce nawigacji
- kingston - toaleta
- siłownia - miejsce na silnik stacjonarny
- komory wypornościowe - przestrzeń wypełniona materiałami wypornościowymi ( w jachtach śródlądowych)
Rodzaje mieczy:
- obrotowe (uchylne)
- szybrowe
Rodzaje balastów:
- bryłowy - inaczej bulbkil
- integralny - tzw. falszkil
- płetwowy - finkil
Urządzenie sterowe:
- płetwa sterowa
- jarzmo
- olinowanie ruchome: fał i kontrafał płetwy sterowej
- olinowanie sterownicze: rumpel, rogatnica, koło sterowe
Drobny sprzęt pokładowy:
- sztagownik - metalowe okucie zamontowane na dziobie łączące sztag z pokładem
- kabastany - urządzenie ułatwiające wybieranie szotów oraz fałów. Często nazywane windami.
- knagi - okucie montowane na dziobie, rufie, półpokładach do obkładania lin
- kipy - mocowanie na półpokładach słóżą do prowadzenia szotów żagli.
- wózki szotowe - znajdują sie na półpokładach i służą do prowadzenia szotów żagli przednich.
- ściągacze - śróby rzymskie, łączą liny stałe z powięziami, sztagowniami
- powięzie wantowe - mocowanie na burtach łączy wanty z pokładem
- kluza - przewłoka - słóży do przeprowadzania lin cumowniczych
Kadłub - zazwyczaj zbudowany z laminatu rzadziej z aluminium. Przednia węższa część to dziób, tylnia szersza to rufa po międz niemi znajduje się burty które od lini wodnej w dół (obło) przechodzą w dno.
Górna część to pokładu, który może być z kabiną lub też bez. Część od dziobu do nadbudówki to fordek. Półpokłady (lewy i prawy) mogą łączyć się w pokład rufowy - achterdek lub tworząc otwartą rufę. Centralna częśćz której sternik prowadzi jacht to kokpit. Pokład opasa listwa zwana relingiem i w raz z powierznią antypoślizgową stanowi zabezpieczenie dla żeglarzy. Odbijaki to natomiast zabezpieczenie dla burt jachtu w postaci dodatkowych warstw laminatu.
Wyposażenie kadłubu:
- skrzynia mieczowa z mieczem lub płetwa balastowa
- ster - urządzenie do sterowania łodzią
- luki - otwierane/uchylne okienka w pokładzie
- skajlajty - nietowieralne okienka w pokładzie
- bakisty - zamykane, wlaminowane w pokład schowki na drobny sprzęt żeglarski
- bulaje - okienka w burtach
- kosz dziobowy - metalowe okucie znajdujące się na dziobie pokładu
- kosz rufowy - metalowe okucie znajdujące się na rufie
- sztormreling - zazwyczaj stalowe linki biegnące od kosza dziobowego do kosza rufowego. Zamocowane na sztycach/stójkach które stanowią dodatkowe zabespieczenie dla załogi
- stójki - metalowe rurki stanowiące oparcie dla sztormrelingów
- cęgi - metalowy element który służy do połaczenia masztu z pokładem. Wykorzystywany na jachtach śródlądowych, umożliwia położenie masztu
- opętnik - stosowany na jachtach morskich, to otwór przez który przechodzi maszt zamocowany w gnieździe. Do położenia masztu potrzebny jest dźwig
- urządzenie kotwiczne - winda kotwiczna ręczna lub elektryczna słóżąca do wybierania liny. Łoże kotwicy słóży do mocowania kotwicy na pokładzie
- brama lub wytyk - rurki które ułatwiają kładzenia masztu
- drobny osprzęt pokładowy

Pod pokładem czyli wnętrze jachtu:
- forpik - przestrzeń w części dziobowej i rufowej jachtu do przechowywani sprzętu (żagle, butle itp.)
- achterpik - przestrzeń w części rufowej do przechowywania sprzętu
- mesę - środkowa przestrzeń mieszkalna
- kambuz - przestrzeń kuchenna
- kabina nawigacyjna - miejsce nawigacji
- kingston - toaleta
- siłownia - miejsce na silnik stacjonarny
- komory wypornościowe - przestrzeń wypełniona materiałami wypornościowymi ( w jachtach śródlądowych)
Rodzaje mieczy:
- obrotowe (uchylne)
- szybrowe
Rodzaje balastów:
- bryłowy - inaczej bulbkil
- integralny - tzw. falszkil
- płetwowy - finkil
Urządzenie sterowe:
- płetwa sterowa
- jarzmo
- olinowanie ruchome: fał i kontrafał płetwy sterowej
- olinowanie sterownicze: rumpel, rogatnica, koło sterowe
Drobny sprzęt pokładowy:
- sztagownik - metalowe okucie zamontowane na dziobie łączące sztag z pokładem
- kabastany - urządzenie ułatwiające wybieranie szotów oraz fałów. Często nazywane windami.
- knagi - okucie montowane na dziobie, rufie, półpokładach do obkładania lin
- kipy - mocowanie na półpokładach słóżą do prowadzenia szotów żagli.
- wózki szotowe - znajdują sie na półpokładach i służą do prowadzenia szotów żagli przednich.
- ściągacze - śróby rzymskie, łączą liny stałe z powięziami, sztagowniami
- powięzie wantowe - mocowanie na burtach łączy wanty z pokładem
- kluza - przewłoka - słóży do przeprowadzania lin cumowniczych
Piotrek
Data: