Przepisy żeglarskie cz. I
Zasady ruch żeglugowego:
Pierwszeństwo na wodzie:
Przepisy lokalne na wodach śródlądowych:
Zbiór przepisów określający warunki ruchu i postoju statków na danym akwenie wynikający z jego charakteru i właściwości wydanych przez Urząd Żeglugi Śródlądowej. Znajdują się w nim przepisy o:
Prawo obowiązujące sternika:
Dokumenty jachtu śródlądowego:
Ubezpieczenia:
Zasady postępowania w przypadku wypadku lub awarii:
- Obowiązuje prawostronny ruch na drogach wodnych.
- Statki włączające się do ruchu z bocznej drogi wodnej muszą zachować ostrożność i ustąpić innym jednostkom.
- Nawracanie jest dozwolone tylko w miejscach które nie spowodują zagrożenia innym statkom i w miejscach odpowiednio szerokich.
- Wyprzedzanie innych jednostek dozwolone jest tylko w miejscach gdzie szerokość drogi wodnej jest dostateczna do wykonania manewru.
- Jednostki pływające idące kursem bezkolizyjnym nie powinny zmieniać kursu ani prędkości tak aby powstało ryzyko kolizji.
- Jeżeli jeden ze statków musi ustąpić pierwszeństwa, to statek z pierszeństwem powinien zachować stały kurs i prędkość.
- Zakaz:
- wchodzenia pomiędzy statki holujące się
- żeglugi samospławem
- wytwarzania fali
- wleczenia kotwic/łańcóchów/lin
Pierwszeństwo na wodzie:
- Na wodach śródlądowych łodzie wiosłowe ustępują pierwszeństwa jachtom o napędzie żaglowym.
- Jachty o napędzie żaglowym mają pierwszeństwo przed statkami o napędzi motorowym.
- Jacht żaglowe idący lewym halsem ustępuje drogi jachtowi płynącym prawym halsem
- Jacht płynący ostro pod wiatr lewym halsem ma pierwszeństwo przed jachtem płynącym półwiatrem lewego halsu
- Jeśli jachty żaglowe płynące tymi samymi halsami, jacht zawietrzny ma pierwszeństwo.
- Jacht wyprzedzany ma pierwszeństwo przed wyprzedzającym.
- Jachty o napędach motorowych obowiązuje zasada prawostronnego ruchu oraz zasada prawej ręki.
Przepisy lokalne na wodach śródlądowych:
Zbiór przepisów określający warunki ruchu i postoju statków na danym akwenie wynikający z jego charakteru i właściwości wydanych przez Urząd Żeglugi Śródlądowej. Znajdują się w nim przepisy o:
- dostępności akwenu do uprawiania żeglugi
- ograniczenia czasowe
- ograniczenia w żegludze w zależności od warunków atmosferycznych
- miejsca zakazu cumowania i kotwiczenia
- zasady żeglugi w śluzach, kanałach i pod mostami
- zasady holowania statków
- strefy ciszy
- zakazy ze względu na niebezpieczeństwo żeglugi
Prawo obowiązujące sternika:
- dokonanie przed wypłynięciem wszystkich niezbędnych przygotowań aby zapewnić bezpieczną żeglugę
- sprawdzić jacht pod względem technicznym
- poinformować załogę o możliwych niebezpieczeństwach
- prowadzić jacht w sposób bezpieczny
- przestrzegać przepisów żeglugowych oraz lokalnych
Dokumenty jachtu śródlądowego:
- dla statków powyżej 20m - świadectwo pomiaru
- dla jachtów turystycznych i sportowych - dokument rejestracyjny
- dla jachtów wypożyczonych - umowa czarteru jachtu
Ubezpieczenia:
- CASCO - ochrona od uszkodzenia, zniszczenia, utraty na skutek wypadku żeglugowego lub na skutek działania siły wyższej w czasie żeglugi lub postoju, oraz kradzieży mienia
- OC - ochrona kierownika jachtu żaglowego w związku z posiadaniem i eksploatacją jachtu w zakresie strat i szkód wyrządzonym osobom trzecim
- NW - ochrona przed następstwami nieszczęśliwych wypadków dla prowadzących jacht i załogi
- Ubezpieczenie od kradzieży rzeczy osobistych
Zasady postępowania w przypadku wypadku lub awarii:
- ratowanie ludzi i mienia
- ograniczenie rozmiarów szkód
- zabezpieczenie roszczeń osób trzecich
- powiadomienie inspektora żeglugi śródlądowej i policji
- powiadomienie ubezpieczyciela
- sporządzenie notatki powypadkowej
- data i miejsce wykonania notki
- rodzaj i data wypadku
- opis wypadku i miejsce zdarzenia
- opis warunków meteorologicznych
- komendy wydane przed/w czasie i po wypadku
- nadane sygnały dźwiękowe
- okoliczności wyjaśniające przyczyny wypadku
- przyczyny i następstwa wypadku
- dane osobowe załogi i świadków
- podpisy świadków oraz uczestników zdarzenia
Lechu
Data: